(jutt aastast 1961)
eesti keeles: «Ijon Tichy mälestused»
««Loomingu» Raamatukogu» 1967; nr. 49
Stanislaw Lem «Ijon Tichy kosmoserändude päevikud. Ijon Tichy mälestused»
Mis aga puutub Lemi ja Berkeley võrdlusesse, siis kommenteeriks nii palju, et Berkeley väitis, et materiaalseid asju ei eksisteeri muidu, kui tajumustes. Näiteks see arvuti minu ees ON üksnes niivõrd, kui ma seda tajun. Kuid mis saab siis, kui ma keeran selja või lahkun toast? Kas asi lakkab olemast ning tekib jälle, kui ma seda jälle vaatan? Berkeley lahenduseks oli öelda, et asjad eksisteerivad edasi ka siis, kui ma neid ei taju, tänu sellele, et siis tajub neid Jumal. Jumal on kui asjade püsivuse ja regulaarsuse tagatis. Selles mõttes ei ole Berkeley puhul tegemist skeptilise probleemiga nagu Arvi Nikkarev väidab, et me ei tea, kas asjad on nagu nad on või on nad Jumala poolt loodud illusioon. Berkeley oli kindel, et materiaalseid asju ei eksisteeri, kuid see ei tähenda, et Jumal oleks meid petnud ning meile illusioone loonud--tema ülesandeks on tagada asjade tajutava eksistentsi pidevus.
See varemmainitud skeptiline probleem on sellisel kujul olemas, kuid pärineb hoopis Descartes´ilt, kes kirjutas enne Berkeley´d. Oma Meditatsioonide esimese osa lõpus kaalub ta võimalust, kus kõik, mida ma tunnen ja tajun, on tegelikult loodud mingi kurja deemoni poolt. Sellest peaks tema meelest järelduma, et meie teadmised välismaailma kohta ei ole sugugi nii tõsikindlad, et nende allikas ei saaks kahelda.
Nendest neljast jutust on minu lemmikuks teine, see hinge leiutamise lugu. Meeletult hea, eriti hullu (?) teadlase siiras imestamine teemal "aga ma ju lõin selle, millest inimkond on unistanud, miks te seda siis ei taha?!" :-)
Neljas jutt, ajamasina lugu, on samuti märkimisväärne. Aitab näiteks mõista, miks Asimov oma Igavikku just väljaspool aega asuvana kujutas.
Kogu kogumik on igatahes "viit" väärt ja selle ta ka mult saab.