Kasutajainfo

William Gibson

17.03.1948-

Biograafia Bibliograafia

Teosed

· William Gibson ·

Virtual Light

(romaan aastast 1993)

Sarjad:
Hinne
Hindajaid
1
0
1
1
0
Keskmine hinne
3.333
Arvustused (3)

Mitte midagi erilist. Ma ei saa muidugi öelda, et ma eriline cyberpungi austaja oleksin aga näiteks Neal Stephensoni umbes samas zanris (ja ka muidu sarnane) kirjutatud "Snow Crash" meeldis mulle võrreldamatult rohkem.
Teksti loeti inglise keeles

vahel tuleb tahtmine midagi vana ja head ja tuttavat üle lugeda. rõhuga sõnal "head", eksole. ning kuna sprawli-triloogia osad on kõik kuus-seitse korda loetud, siis meenus, et silla-triloogia keskmine osa on küll teatud asjaoludel peaaegu peas, aga algus ja lõpp vaid paar korda loetud.
mulle õudselt meeldib, kuidas gibson oma loodud maailma eksponeerib. mulle ei meeldi, kui autor esineb kõiketeadva ja kõikenägeva, pilvepiiril kükitava vanamehena. mulle ei meeldi sõjakäigu kirjeldamine kindrali vaatenurgast, pigem ikka lihtsõduri silmade läbi. autor, muidugi, peab oma maailma tundma, aga tore, kui ta vahele ei sega ja laseb lugejal seda maailma tegelastega koos avastada.
triloogia tervikuna peaks rääkima nanotehnoloogia võimalustest - st kas ja mida see inimeste elus muudab. no ja arvutivärk on ka muidugi vältimatu. raske oleks ette kujutada kedagi, keda kõrgtehnoloogilised muutused peaksid veel vähem puudutama kui kodutu (vähemalt formaalses mõttes) jalgrattakuller chevette ja mitte eriti edukas politseinik/turvamees berry. aga berry satub patuoinaks, kui häkkerid kellelegi tünga tehes turvafirma arvutisse sisse murdes valehäire tekitavad, ja chevette virutab hetkelise tuju mõjul ühelt vastikult tüübilt midagi, mida hakatakse väga tõsiselt taga otsima. nii et nad on järsku haaratud tegevusse, mis neil kõrgelt üle pea käib. ja millest nad ometi eluga välja tulevad.
on õudselt toredaid taustu - juba see kodututest asustatud kuldvärava sild näiteks. ja kogu tegelaskond on pehmelt öeldes omapärane. aga üks paremaid näiteid gibsonile iseloomuliku, vaid vihjete kaudu kirjeldamise kohta on dialoog ameerika baaridaami ja jaapanlase vahel. mis käib umbes nii: me poleks pidanud naerma - mille üle - no teie ju ei naernud, kui meil maavärisemine oli - ikka et mille üle - no et kui teil godzilla tuli.

tekkis vahepeal veider mõte. gibsoni positiivsed kangelased on reeglina pidetud, juurtetud, neil puudub lojaalsus riigi või muude suuremate institustioonide suhtes, küll aga on nad lojaalsed mingis kitsamas ringis. nad ei hinda traditsioonilisi väärtusi jne. äkki elab gibson niiviisi välja oma kunagist otsust vietnami sõtta sattumise võimaluse eest kanadasse pageda. väga kergesti võib painama jääda mõte, et keegi teine läks tema asemel ja see teine võis ka surma saada. nii et pidev eneseõigustus teosest teosesse. aga huvitav selline.

Teksti loeti inglise keeles

Leidsin ükskord raamatupoest Idoru ja tundsin, et pean seda kindlasti lugema. Aga otsustasin, et triloogiat tuleb alustada esimesest raamatust, mitte keskelt ja nii ma Virtual Light'i juurde jõudsingi.
Kahjuks pean tunnistama, et Virtual Light oli minu jaoks paras pettumus. Minu jaoks oli kaks läbivat probleemi - esiteks jutustamisviis ja teiseks, igasuguse põnevuse, innovatiivsuse, revolutsionaarsuse vms puudumine. Jah, raamat on aastast 1993 ning tänapäeva tehnoloogia naerab sealse tulevikunägemuse üle. See pole aga iseenesest probleemiks, mulle isiklikult lausa meeldivad kobakad VR prillid, neoonrohelised 3D ruudustikud ja veidraid hääli tegevad arvutid. Pigem on siinse raamatu probleemiks, et seda ägedat tehnikat lihtsalt ei kasutata. Kogu raamatu mootoriks on miskid VR prillid, mis on ülivägevad ja ülisalajased, kuid neid ei kasutata kordagi, isegi ei pajatata, milleks kõigeks need võimelised on. Samahästi oleks võinud loo mootoriks olla varastatud reliikvia või ükskõikmilline röögatukallis jubin.
Ja esimene, peamine kriitikapunkt - jutustusviis. Kõigepealt juhtub miskit, ning sellele järgneb selgitus, miks ja mida. Iseenesest ei ole sellises jutustusviisis midagi uudset, pigem vastupidi, seda on varem palju tehtud. Gibson aga suudab seda teha ülimalt tüütult, tegevusest arusaamiseks tuleb sündmus ära lugeda, siis läbi närida sündmuseni jõudmise kirjeldus, seejärel sündmuse juurde tagasi minna, uuesti lugeda ja veidi seedida. Kahel korral naasesin arvuti juurde, et kontrollida - kas mu Kindle on katki läinud ja on lihtsalt lõikusid vahele jätma hakanud. Aga ei, oligi selline. Samuti oli mul raskusi igasuguste kirjelduste alusel pildi kokkupanemisel - Gibson annab üksikuid detaile, kuid asjade olemus tuleb ise juurde mõelda. Mul kulus näiteks tükk aega aru saamiseks, et "bike" on siinkohal jalgratas, sest kirjeldati roostet raamil ja vägevat turvasüsteemi, aga mitte kordagi ei öeldud "pedaalid" või "mootor".
Kui kriitikat jätkata, siis kindlasti vääriks äramainimist otsekui klišeejuhendi järgi kirjutatud tegelased. Terve raamatu peale ei olnud ühtegi tegelast, kellele tegelikult kaasa elada. Scooteri ja Skinneri tegemiste kirjeldamine tundus aga lausa ruumitäitena.
Lõppude lõpuks - lihtsalt ei midagi erilist. Igav ja keskpärane on aga just kõige halvem.
Teksti loeti inglise keeles
Uudised

2018-08-21 * autorite lisamine teosele võiks nüüd toimida.

2018-08-21 * Sulbi nõudmisel sai kommentaar ära vahetatud.

2018-08-30 * Sisukorra muutmisel otsing töötab... vähemalt veidi paremini.

2019-07-16 * minimuudatus - kui teost on üldse esimest korda arvustatud, näitab arvustust "kuldselt"; ühtlasi on "viimati vaadatud arvustuste" paneelil kohe näha ka arvustuste kogus.

2019-10-03 * minimuudatus - kasutajavaade võimaldab limit parameetrit.

Baasi kasutamine

Siia tuleb ühel hetkel väike juhend (või midagi muud).

Sulbi nõudmisel tuli siia uus kommentaar kirjutada:
Jah, ei ole valmis. Ei, ei tea millal saab valmis. Kui soovid abi pakkuda, võta ühendust.

Probleemide ja ettepanekute korral kirjutage: baas@ulme.ee

Lisavahendid:

Viimaste kuude arvustused: detsember 2019
november 2019
oktoober 2019
september 2019
august 2019
juuli 2019

Autorite sildid: