Kasutajainfo

Johanna Sinisalo

22.06.1958-

Biograafia Bibliograafia

Teosed

· Johanna Sinisalo ·

Yhdeksän ruukkua

(jutt aastast 2004)

ajakirjapublikatsioon: «Tähtivaeltaja» 2004; nr 4
♦   ♦   ♦

eesti keeles: «Üheksa savipotti»
antoloogia «Nekromanteion» 2011

Tekst leidub kogumikes:
Hinne
Hindajaid
3
3
2
1
0
Keskmine hinne
3.889
Arvustused (9)

Justkui üheksast pitseeritud savipotist leitud tekstid räägivad erinevate isikute kaudu Jeesuse loo. Üheks teksti edasiandjaks on keegi hilisem Jeesuse jünger, kelle nime olen juba unustanud, aga eks ta mingi Peetrus või Paulus olnud, kes saadetakse kõrgemate juudi vaimulike poolt "spiooniks" uue ja ohtliku rahvakihutaja sekka. Samas on tal kõvad homoseksuaalsed tunded kellegi teise jüngri vastu, kelle nimel pole samuti mingit tähtsust.

Teiseks pottidest leitud tekstide autoriteks on lõunast Sudaanist pärit neegerori, kes on samas ka kõva voodoomutt. Mingi jumala järgi võtab ta nime Yamaya, mis lüheneb peagi Mayaks, ja tema asupaiga Magdala küla järgi on ta Maya Magdalast ehk siis Maria Magdaleena. Jeesus ja neegrimutt panevad leivad ühte kappi, hullutavad kohalikku rahvarämpsu, Jeesus langeb lõksu ja võetakse kinni jne., kõigile tuttav stoori. Voodoonõid päästab Jeesuse ristilt ja hauast, aga Jeesusest saab miski zombilaadne. Asja läbi näinud homoseksuaalne jünger paneb paarikese valiku ette: ta kas avalikustab asja, millisel juhul järgneks kindel surm, või põgeneb paar laevaga kuhugi praeguse Prantsusmaa lõunarannikule; tuttav teema seegi. Jeesus ja Magdaleena muidugi põgenevad, neeger kirjutab aga enne mõned tekstid, jünger lisab mõned enda omad ja sulgeb kõik need savipottidesse ligipääsmatusse kohta.

Igivana ja igava teema natuke uus variant: seda, et Jeesusel olid nii naine kui lapsed, pole kellelegi uudiseks, aga neegriteema sissetoomine oli uus ja huvitav. Kirjutada Sinisalo mõistab, sestap oli sest tuhandeid kordi läbinämmutatud teemast isegi huvitav lugeda. Lisaks vähemalt võhikule küllalt asjatundlikuna paistvad paarituhande aasta taguse Juudimaa nimede, olude, kohanimede, suhete ja muu taolise kirjeldused. Hea.

Teksti loeti soome keeles

Kuna ulme ei ole, siis põhimõtteliselt ei kommenteeri.

14.06.2011: maagia ja zombiteema on sees ühe jutustaja arusaamades ja pole mitte mingit alust arvata, et ka tegelikult midagi maagilist toimus.

7.06.2012: salaaajalugu ei olegi ulme, alternatiivajalugu on.

Teksti loeti eesti keeles

Järjekordne, kurat teab mitme mustmiljones uus vaade Jõuluvanale... vabandust -- Leninile... äh, jälle läks segamini -- Kristusele. Aitab juba! Mul on juba väga tugev okserefleks, kui jälle üritab keegi selleks fucking jumala poja müüdist midagi välja nühkida. Ma võin ju mõistusega aru saada, et see nii sügavalt meie kultuuri osa ja kõik see muu blää-blää, aga seletab ka seda, miks inimese tekkimiseks 4 miljardit aastat läks -- kurat, kui piiratud olevusega ikka tegemist on... Minu jaoks on sellised lood kategoorias "laibamõnitamine".
Hm, aga hakkaks seda viimast terminina pruukima?

Lugu iseenesest ei olnud paha ja mingis teises soustis ehk oleksin ma sellest leidnud teatud filosoofilise iva, kuid hetkest, kui ma sain aru, et asi kisub Juudamaa poole ühel teatud ajavahemikul, oli see kahjuks minu jaoks ainult igav ja hale.

Teksti loeti eesti keeles

On ikka ulme küll-maagia ja zombiteema tugevalt sees.

Tegelikult on need naljad "zombie Jesusest" suhteliselt laialt levinud. Päris korralikult kirjapandud lugu. Eks ta teatud määral "laibamõnitamine" ole, nagu Ats mainis-mingis klerikaalses ühiskonnas mõjuks ilmselt lahedalt provokatiivsena, 21. sajandi Euroopas aga mõjub pigem kirikuseina vastu kusemisena.

Teksti loeti eesti keeles

See on ilmselt kõige parem Soome žanriulme tekst, mida ma lugema olen juhtunud ja nüüd on mul siiralt kahju, et ma lasin läinud sügisel mööda võimaluse autoriga tutvuda. Jutt on seda parem, et alates teisest potist tundub, nagu oleks tegu miski poliitiliselt korrektse džiisuskraisti looga, aga tegelikult ei ole ühti ja on päris terav ja üllatusterohke tekst. Jutt on mõistagi välja kasvanud Rennes la Chateau` müüdist ja esitab sellele pädeva eelloo. Ideejupp, et Euroopas levinud musta neitsi (Maria Magdalena) kujud võiksid olla sündinud sellest, et Maria oli neeger, ei ole mingilgi moel faktilist kinnitust leidnud. Aga kui oletada, et Maria oli voodoopreester, siis saab sellest pööraselt vahva ulmejutu idee ja Sinisalo on selle siin ka kenasti kirja pannud.
Teksti loeti eesti keeles

Alguses seda lugu lugema hakates valdasid mind umbes samasugused tunded nagu ühte eelpool kirjutajat - kaua võib surnud hobust peksta? Ilmselt üsna kaua, kui see täidab mingit eesmärki. Sinisalo jutt "Üheksa savipotti" on üsna omapärane tõlgendus Kristuse-müüdist, kuhu on segatud natuke homoerootikat, voodood ja ajalugu. Üsna kirev kompott, mis töötab. Vähemalt minu arust. Kohati isegi kõvasti paremini kui paljud teised märksa hinnatumad ja auhinnatumad sama teemat käsitlevad tekstid. Kindel viis
Teksti loeti eesti keeles

Mis mõttes pole ulme? Puhas salaajalugu ju. Paraku tuli seda teksti lugedes välja minu harimatus — kuigi olen Uue Testamendiga enam-vähem kursis, jäid peened nüansid minu jaoks tabamatuks. Põhilisele poindile sain aga õnneks siiski pihta.

Võib-olla vähese lugemuse viga, aga mina pole varem midagi sarnast lugenud või ei ole siis lugemiselamus eriti ere olnud. Nii et minu jaoks olid lahedad nii idee ise, kui ka jutu lugemisest saadud emotsioon. Viiest jäi puudu autori poolt püstitatud eeldus nagu oleks kõik lugejad piibliteksti peensustega lõpuni kursis.

Teksti loeti eesti keeles
Uudised

2018-08-21 * autorite lisamine teosele võiks nüüd toimida.

2018-08-21 * Sulbi nõudmisel sai kommentaar ära vahetatud.

2018-08-30 * Sisukorra muutmisel otsing töötab... vähemalt veidi paremini.

2019-07-16 * minimuudatus - kui teost on üldse esimest korda arvustatud, näitab arvustust "kuldselt"; ühtlasi on "viimati vaadatud arvustuste" paneelil kohe näha ka arvustuste kogus.

Baasi kasutamine

Siia tuleb ühel hetkel väike juhend (või midagi muud).

Sulbi nõudmisel tuli siia uus kommentaar kirjutada:
Jah, ei ole valmis. Ei, ei tea millal saab valmis. Kui soovid abi pakkuda, võta ühendust.

Probleemide ja ettepanekute korral kirjutage: baas@ulme.ee

Lisavahendid:

Viimaste kuude arvustused: august 2019
juuli 2019
juuni 2019
mai 2019
aprill 2019
märts 2019

Autorite sildid: