Kasutajainfo

Michael Moorcock

18.12.1939-

Biograafia Bibliograafia

Teosed

· Michael Moorcock ·

Behold the Man

(romaan aastast 1969)

Sarjad:
Tekst leidub kogumikes:
Hinne
Hindajaid
2
1
0
0
0
Keskmine hinne
4.667
Arvustused (3)

Lühikese romaani peategelane reisib meie sajandist Jeesuse aega ja kodukanti. Kohtab Ristija Johannest jt. piiblist tuntud tegelasi. Suur on tema kohkumus, kui Jeesus osutub arengupeetusega ilatilgutajaks ja tema ema lõdva püksikummiga tegelaseks. Aga Juudamaa vajab messiast ja kangelane on oma mõistatusliku saabumisega juba legendile aluse pannud. Edasine on juba ajalugu.

"Erakordsed asjaolud sünnitavad erakordseid inimesi", võiks kõlada romaani mõte. Me ei saa kunagi teada, mis mõtteid kuulsate märtrite, lurjuste ja kangelaste ajukäärud tegelikult liigutasid, aga jumala poja puhul on Moorcock meile selle raamatuga abiks.

Science on siin äärmiselt teisejärguline ning teos assotsieerubki ennekõike Heinrich Bölli loominguga, aga see võib vabalt tingitud peategelase saksa rahvusest ning tagasivaadetest peategelase enda aega. Pean tunnistama, et kusagilt loetud sisukokkuvõtte põhjal ootasin teosest hoopis midagi muud, aga pettunud ma nüüd küll pole, otse vastupidi. Hard-SFi fännid peaksid lugemisest hoiduma.

Teksti loeti inglise keeles

Neebulaga pärjatud samanimelise lühiromaani laiendus. Algtekstile on lisatud rohkem ajaränduri Karl Glogaueri üleelamisi meie ajastus; tema otsinguid tõe ja jumala juurde - Jungi metafüüsika idealiseerimist; ning valusaid ja pettumusterikkaid seksuaalvahekordi.

Glogauer on selline kapitaalne äpu, kes on üritanud rakenduslikult suhtuda erinevatesse usunditesse ega võta kuulda ratsionaalse kallima kinnitusi, et kristlus on vaid kokkutraageldatud kollaazh erinevatest müütidest ning ei ole tekkinud paarisaja aasta jooksul peale Jeesuse surma. Oma otsingutes ei jõuagi ta end vaevava ängi, hirmu ja tühjusetunde seletamises kuigi kaugele... enne kui avaneb võimalus sooritada ajaränd.

Aastal 29 avastab Glogauer, et päris Jeesusest asja pole ning sündmused ise kallutavad teda messia rolli asuma. Tekstile on vahele pikitud ilmekaid lõike piiblist, mis sobivad ideaalselt Glogaueri motiviatsiooni ja hingepildiga

Igatahes on just Glogauer see, kes risti lüüakse ning tema viimased sõnad on: "Let me down, please. It`s a lie." Mida eriti tuleb esile tõsta, on romaani kompaktsus ja ebaoluliste kirjelduste vältimine. Äärmiselt karm, usutav ja suurepäraselt kirja pandud asi.

Teksti loeti inglise keeles

Behold the Man on ajarännu-ulmelugu. Jutustuse peategelaseks on noor juut Karl Glogauer, kes saabub kohe esimestel lehekülgedel Rooma Juudamaa provintsi umbkaudsel aastal 28. Tema masin puruneb ja ta ise langeb ajarännu-stressist segasena ühe väikse seltskonna või sekti kätte...
 
Sellest põrutavast algusest edasi hakkab lugu jooksma kahes liinis. Üks neist näitab seda, mismoodi Karl minevikus hakkama saab. Teine algab kaugelt tema lapsepõlvest ning seletab ajapikku elusündmusi mööda liikudes ära tema iseloomu veidrused. Eriti oluline on tema huvi religioonide vastu (mis seletab ka seda, kuidas ta oskab kaldea, ladina ja heebrea keeli).
 
Ma pean kõigepealt märkima, et huvitav oli seda lühikest romaani ülestõusmispühade-nädalavahetusel lugeda. Kristuse-legend ja selle ajalooline taust on ääretult rikas ja põnev temaatika, mis võiks minu arvates ka usuleigele lugejale korda minna. Selle mõju meile kõigile ei ole võimalik kuidagi alahinnata.
 
Kuigi tegevuses toimub nii mõnigi pööre, siis otseselt midagi üllatavat siin ette ei tule - autor viitab lõpplahendusele juba teises peatükis. Huvitavam on see lugu minu arvates hoopis just peategelase isiksuse ja selle lahkamise poolest. Lõpptulemuse osas on sellel sügavam mõte kui esialgu arvata võiks.
 
Nimelt on Karl Teise maailmasõja ajal Austriast põgenenud juutide poeg, kes kasvab üles Inglismaal. Ta kasvab pidevas identiteedikriisis, seda nii isiksusena ja oma suhetes, kui ka erinevate religioonide ja filosoofiate vahel mõtet ja mõistmist otsides.
 
Üldiselt on autor teemaga targalt ümber käinud. Kuigi selle teema valik toob kergelt kaasa süüdistusi pühaduseteotuses, siis oskab hea kunstnik oma mõtteid edasi anda niimoodi, et selliste süüdistuste esitajad ise narriks jäävad. Meelde tuli kohe film "Life of Brian", mille lähenemises samale teemale just sellist tarkust on.
 
Siin aga tõmbangi ma autoril natuke punkte maha, sest hoolimata sellest, et pea terve teos sellist vaimu järgis, ei saanud ta ilmselt vastu kiusatusele panna sisse paar punkti, mille ainus eesmärk näis olevat lihtsalt uskujaid ärritada. Stseenid Joosepi ja eriti Maarjaga olid just sellised, ilma milleta oleks tegemist tõesti kõrgema klassi tööga.
 
Ma ise märgiks selle loo peaaegu alternatiivajalooks, sest selle järgi on terve meie ajalugu teatud mõttes alternatiivajalugu. Ja teatud mõttes ka mitte, sest nagu ka raamatu moto Johannese evangeeliumi järgi ütleb: "Alguses oli Sõna, ja Sõna oli Jumala juures, ja Sõna oli Jumal."
 
Hinnang: 8/10
Teksti loeti inglise keeles
Uudised

2018-08-21 * autorite lisamine teosele võiks nüüd toimida.

2018-08-21 * Sulbi nõudmisel sai kommentaar ära vahetatud.

2018-08-30 * Sisukorra muutmisel otsing töötab... vähemalt veidi paremini.

2019-07-16 * minimuudatus - kui teost on üldse esimest korda arvustatud, näitab arvustust "kuldselt"; ühtlasi on "viimati vaadatud arvustuste" paneelil kohe näha ka arvustuste kogus.

2019-10-03 * minimuudatus - kasutajavaade võimaldab limit parameetrit.

Baasi kasutamine

Siia tuleb ühel hetkel väike juhend (või midagi muud).

Sulbi nõudmisel tuli siia uus kommentaar kirjutada:
Jah, ei ole valmis. Ei, ei tea millal saab valmis. Kui soovid abi pakkuda, võta ühendust.

Probleemide ja ettepanekute korral kirjutage: baas@ulme.ee

Lisavahendid:

Viimaste kuude arvustused: oktoober 2020
september 2020
august 2020
juuli 2020
juuni 2020
mai 2020

Autorite sildid: