Kasutajainfo

Charles Stross

18.10.1964-

Biograafia Bibliograafia

Teosed

· Charles Stross ·

Glasshouse

(romaan aastast 2006)

Hinne
Hindajaid
1
1
0
0
0
Keskmine hinne
4.5
Arvustused (2)

Kuivõrd autor ise ei ole pidanud vajalikuks romaani alguses oma universumi tehnilist tausta lahti seletada siis kõigepealt sellest. Kohalik tsivilisatsioon baseerub kahte tyypi aparaatidel: T-gate tyypi nulltranspordiseadmed võimaldavad ajavälist sidet kahe ruumipunkti vahel. A-gate tyypi seadmed on midagi nanoassemblerite taolist mis võimaldavad valmistada (ja redigeerida) suvalisi esemeid, sealjuures elusolendeid. Kõik need kavalad seadmed on omavahel võrku yhendatud.

A-gateide abil saab teha isenesest varukoopiaid, paralleelseid koopiaid (forking an instance), vabalt redigeerida oma fyysilisi parameetreid, samuti oma mälu ja psyyhikat.

Loo syndmustiku taust seisneb selles, et mõni aeg tagasi on kohalikus universumis aset leidnud suuremat sorti sõda, mille päästis valla miskite lurjuste poolt kirjutatud viirus nimega Curious Yellow. Too viirus kasutas levimisvektorina inimestesse implanteeritud võrguterminale, nakatas mõlemat sorti gate ja tegeles põhiliselt inimeste mälust andmete kustutamisega.

Muidu oli sõda nagu sõda ikka - produtseerides lisaks laipadele hulgaliselt inimsesi kes lahingutegevuse lõppedes parema meelega unustaksid selle millega nad madina käigus hakkama olid saanud. Selliseid isikuid ravitakse vastavas kliinikus, valikulise amneesia tekitamise meetodil.

Romaan algabki sellega et keegi tegelane nimega Robin on just säärase mälupuhastuse läbinud ja yritab "puhta lehena" uuesti yhiskonda sulanduda. Kes või mis ta ennem oli - mees õieti ei mäleta kuna praktiliselt kogu minevik on mälust kustutatud. Kyllap sõjakurjategija, nagu paljud teised. Viimasele viitab veel see et mingid kahtlased tyybid teda justkui jälitavad ja yhel korral yritatakse teda ka tappa.

Oma tydruku käest kuuleb Robin et mingid teadlased-entusiastid korraldavad parasjagu kavalat "arheoloogilist eksperimenti". Eksperiment seisneb katses uurida yhiskonnakorraldust ajalooperioodil 1950-2050. Selleks eraldatakse paraja linna suurune suletud piirkond ning pannakse sinna paar-kolmutuhat inimest kolmeks aastaks tolleaaegse tehnoloogia ja yhiskonnanormide alusel elama. Makstakse katsejänestele hästi ja kuivõrd see tsoon on rangelt suletud pääseks Robin seal yhtlasi kolmeks aastaks oma jälitajate eest.

Teadagi ei ole asjad selle eksperimendiga sedavõrd syytud ja lihtsad nagu nad alguses paistavad..

Pyhendatud on see romaan Ken MacLeodile.. ja tõesti - sarnasused käesoleva romaani ja selle inglise kosmoseooperite tegija teoste vahel on ilmsed. Samas, mulle meeldib Stross rohkem. Teisest kyljest, kui oma jutuloomingus on Stross justkui miskit pidi avangard, siis samas stiilis juba Banksi, MacLeodi, Alastair Reynoldsi jne. poolt sisse tallatud alamzanri kontekstis jääb vaevama kysimus et kas tyyp alles harjutab romaanivormi, et siis äkki välk-ja-pauk millegi uue ja tõeliselt veidraga lagedale ilmuda?

Muuhulgas kandideerib see romaan käesoleval aastal Hugole.

Teksti loeti inglise keeles

Eks ma vist olen mõnele Strossi varasele jutule "viie" avansina pannud. Aga eks avanss ju tähendabki, et on lootust tulevikus millelegi suuremale. Praegu pole mul selles muidugi kahtlustki, et Stross on 21. sajandi esimese kümnendi kõige olulisem ulmeautor.

Sisust on Avo piisavalt kirjutanud. Tahaks aga rõhutada, mida Sross teeb teisiti ja paremini, kui mõnigi teine autor. Umbes sada aastat tagasi kirjutas Simmons Hyperionis, kuidas inimesed võivad elada korteris, mille iga tuba asub erinevas galaktikas vms - need toad on siis ühendatud miskite teleporterväravatega. Umbes samal ajal, ometi märksa värskemana mõjuvalt kirjutas Besher, kuidas inimesega vahetult seotud - olgu siis implandi või tätoveeringuna - võrguterminalid viirusega nakatuda võivad. Keegi ju pidi need kaks asja ühendama - inimene kui viirusekandja ja värav kui nakatumise eesmärk, mis edaspidi kõiki selle läbijaid moonutama hakkab. Accelerandos on Stross Glasshouse taustale muidugi juba vihjanud.

Teiseks. Mulle väga meeldib, et autor on kõigepealt kirjutanud tuleviku inimese suht usutavaks ja asetanud ta siis nö meie aega, kus tema jaoks on pea lõputult imestamist. Tavaliselt kirjutatakse ju vastupidisest: meie ajast satub keegi arenenuma tsivilisatsiooni juurde, imestab mõnda aega ja asub siis kohaliku teaduse saavutusi nuiana kasutama. Ausalt öeldes ei ole see väga huvitav, sest kõik see "tulevik" on ju ainult autori uidud või paremal juhul ekstrapolatsioonid. Nii ehk naa kirjutab iga autor oma ajast ja Stross on osanud seda teha elegantsel kombel distantseerudes.

Kolmandaks mulle meeldib, et Stross ei takerdu mõttetutesse sõjakirjeldustesse. Isegi konflikti kohta, mis romaanis pikalt hoogu kogub, öeldakse peaaegu ainult seda, et "lõpuks meie võitsime".

Osa tegevusest meenutas paarkümmend aastat vana arvuti koduste vahenditega viirustest puhastamist - neil, kes seda ise pole teinud, on muidugi võimatu seda nautida. Mis kloonitud teadvuste taasühendamisse puutub, siis selle loogika kallal võiks ju viriseda. Tundus aga, et lausega "kaks mind istusid samal ajal raamatukogu pööningul" on autor pööranud selle teema naljaks, mille üle ei pruugi pikemalt mõtiskleda.

Teksti loeti inglise keeles
Uudised

2018-08-21 * autorite lisamine teosele võiks nüüd toimida.

2018-08-21 * Sulbi nõudmisel sai kommentaar ära vahetatud.

2018-08-30 * Sisukorra muutmisel otsing töötab... vähemalt veidi paremini.

2019-07-16 * minimuudatus - kui teost on üldse esimest korda arvustatud, näitab arvustust "kuldselt"; ühtlasi on "viimati vaadatud arvustuste" paneelil kohe näha ka arvustuste kogus.

2019-10-03 * minimuudatus - kasutajavaade võimaldab limit parameetrit.

Baasi kasutamine

Siia tuleb ühel hetkel väike juhend (või midagi muud).

Sulbi nõudmisel tuli siia uus kommentaar kirjutada:
Jah, ei ole valmis. Ei, ei tea millal saab valmis. Kui soovid abi pakkuda, võta ühendust.

Probleemide ja ettepanekute korral kirjutage: baas@ulme.ee

Lisavahendid:

Viimaste kuude arvustused: oktoober 2019
september 2019
august 2019
juuli 2019
juuni 2019
mai 2019

Autorite sildid: