Kasutajainfo

Ülo Mattheus

7.12.1956–

  • Eesti

Teosed

· Ülo Mattheus ·

Tema salajane palve

(romaan aastast 2013)

  • Puudulikud andmed
Hinne
Hindajaid
0
1
0
0
0
Keskmine hinne
4.0
Arvustused (1)

Raamatu tagakaanelt: "Tunnustatud ja samas isepäise autori, mitmete kirjanduspreemiate laureaadi Ülo Mattheuse uus romaan "Tema salajane palve" on kantud tugevalt budistlikust maailmavaatest. Mattheus lõhub aja- ja ruumipiire, tegevus toimub küll tänapäeva Eestis ja Himaalaja mägedes, kuid samas võivad tema tegelased liikuda hetkega kauguste ning elavate ja surnute maailma vahel." Selle tugevalt budistliku ja orientaalse hoovuse tõttu ei ole mina kindlasti pädev romaanile täpseid hinnanguid andma. Tõenäoliselt kubiseb tekst sümbolitest ja tähendustest, mida võhik ei oska mõista ega hinnata ega konteksti asetada. Sellest hoolimata püüan lühidalt kirjeldada, mis toimub. Ulmehuvilistele tuntud leksikat kasutades oleks kõige lähemad iseloomustavad terminid müstika, unenäolisus ning maagiline realism, kusjuures maagilisust ja unenäolisust on kordades rohkem kui realismi.

Peategelane on kummalise nimega eesti ajajkirjanik Pawo Karpo. Õhtul hilja helistab talle koju peatoimetaja ja käsib minna sündmuskohale - tema maamaja läheduses on toimunud raske liiklusõnnetus, ahelavarii. Telefonikõnega üheaegselt saabub Pawo maja juurde vaikiv naisterahvas, Hanna. Tema suunurgast voolab verenire. Pawo ei saa aru, kas naine on seotud liiklusõnnetusega või mitte. Ja see on ilmselt ka esimene paljudest kordadest, mil lugeja ei saa aru, kas kõik toimub ilmsi või mitte. Tagantjärele targana saab siiski öelda, et Hanna oli avariis osalenud autos ja langes koomasse. Pawo juurde saabus ilmselt tema Pawole füüsiliselt nähtav vaimkuju. Õnnetuskohal otsib Hannat aga tema vend, kes, nagu hiljem selgub, on samuti surnud. Kuidas Pawo äkki mingit teist tasandit tajub, ei ole küsimuseks talle endale ega autorile: kõik tundub olevat nii loomulik, et küsimusi pole vaja esitada. Võib-olla on see kuidagi seotud sellega, et kellegi arvates on Pawo ühe Tiibeti surnud laama reinkarnatsioon. See keegi on 100-aastane Tiibeti nõid Chöje, kes saabub samuti romaani alguses, avarii toimumise paiku vaimkujul Eestisse Pawo juurde. Pawo aktsepteerib liigseid küsimusi esitamata ka Nõia olemasolu - tema jaoks on Chöje otsekui lihast ja luust inimene, ehkki teised inimesed teda üldjuhul ei näe (kuigi võivad tunda vanamuti pesematuse lehka).

Romaani esimese osa keskseks teemaks on Pawo armumine Hannasse. Naine lebab nädalate kaupa haiglavoodis koomas, ent see ei takista Pawol teda tajumast vaimkujuna enda kodus, seksida temaga vms. Rohkesti on mõtisklusi eksistentsiaalsetel ja filosoofilistel teemadel, armastuse, inimsuhete ja muude asjade üle. Kohatine unenäoline kujutusviis ei luba kindlalt väita selle või teise sündmuse toimumist peategelase mõttes või mingil transtsententaalsel tasandil.

Romaani teise poole tegevus toimub Himaalajas, teravalt budistlikus miljöös. Ma ei saanud aru, kas see võiks olla Hiina, India või Nepaal. Pawo on maavärina ajal mägedes ning tal õnnestub vaevu ellu jääda. Rännakul, mis päädib pikema viibimisega kloostris, kohtub mees erinevate inimestega, peamiselt karjuste ning munkadega, aga ka nõid Chöje, eesti sõbra, professor Julius Krügeri, Džonga isanda ning tolle koeraga - kõik juba tuttvada tegelased romaani esimesest poolest. Taas rohkesti filosoofilisi mõtisklusi ja mõtteteri, arutelu aja olemuse ning palve jõu üle - sedakorda juba tugevalt budistlikus soustis. Mind häiris aga kogu romaani teise poole jooksul küsimus - mis sai Hannast? Kas ta virgus koomast või mitte? Vastuse sellele saame me aga raamatu viimasel leheküljel.

Mulle jättis teos kokkuvõttes pigem sümpaatse mulje - nagu ka varasemad Mattheuse romaanid. Põhjuseks pole mitte teab mis huvitav fantaasialend, sündmuste fabuleerimise oskus ega usutavad tegelased, vaid ikka tema stiil: hõrk, õhuline, natuke nukker ja fataalsust õhkav. Samuti võiks "Tema salajase palve" tuua aabitsanäiteks sellest, kui efektselt on võimalik kirjandusteost lõpetada. Püüdlemine religioosse valgustatuse saavutamise poole mind väga sügavalt ei liigutanud. Ei suuda ka tuld võtta orientalistlikest või kitsamalt budistlikust maailmanägemusest, millest nii paljud Õhtumaa inimesed juba mitu inimpõlve kõvasti sisse võetud on, ja mis nende arvates kõik eksistentsi olulised küsimused õigesti ära seletab.

Teksti loeti eesti keeles
Uudised

2018-08-21 * autorite lisamine teosele võiks nüüd toimida.

2018-08-21 * Sulbi nõudmisel sai kommentaar ära vahetatud.

2018-08-30 * Sisukorra muutmisel otsing töötab... vähemalt veidi paremini.

2019-07-16 * minimuudatus - kui teost on üldse esimest korda arvustatud, näitab arvustust "kuldselt"; ühtlasi on "viimati vaadatud arvustuste" paneelil kohe näha ka arvustuste kogus.

2019-10-03 * minimuudatus - kasutajavaade võimaldab limit parameetrit.

Baasi kasutamine

Siia tuleb ühel hetkel väike juhend (või midagi muud).

Sulbi nõudmisel tuli siia uus kommentaar kirjutada:
Jah, ei ole valmis. Ei, ei tea millal saab valmis. Kui soovid abi pakkuda, võta ühendust.

Probleemide ja ettepanekute korral kirjutage: baas@ulme.ee

Lisavahendid:

Viimaste kuude arvustused: mai 2024
aprill 2024
märts 2024
veebruar 2024
jaanuar 2024
detsember 2023

Autorite sildid: